Wiele zajęć fizycznych daje możliwość zabawy i zabawy. Czynności te mogą być nie tylko zabawne, ale również poprawiać stany fizyczne i psychiczne. Według Johana Huizingi, zabawa jest „absolutnie podstawową kategorią życia, znaną każdemu na pierwszy rzut oka aż do poziomu zwierzęcia”. Badania psychologiczne ujawniają zarówno znaczenie zabawy, jak i jej wpływ na postrzeganie czasu, który bywa czasem skracany w czasie zabawy. Jak mówi przysłowie: „Czas leci, gdy się dobrze bawisz”.

Animator czasu wolnego – po szkole

Sugeruje się, że gry, zabawki i zajęcia postrzegane jako zabawa są często w jakiś sposób wyzwaniem. Kiedy człowiek zostaje wezwany do świadomego myślenia, przezwyciężenia wyzwania i nauczenia się czegoś nowego, ma większe szanse cieszyć się nowym doświadczeniem i postrzegać je jako zabawę.

Sednem tej percepcji wydaje się być zmiana rutynowych czynności, ponieważ ludzie spędzają większość typowego dnia, poświęcając się czynnościom rutynowym i wymagającym ograniczonego świadomego myślenia. Rutynowa informacja jest przetwarzana przez mózg jako „wzorzec”: „Rzadko patrzymy na rzeczywisty świat”, według Rapha Kostera, projektanta gier,” zamiast tego rozpoznajemy coś, co zatopiliśmy i zostawiamy na tym coś, co zatopiliśmy.

https://www.kinderbal.bialystok.pl/atrakcje-dla-dzieci-oferta/urodziny-dla-dziecka/dekoracje/

Można by twierdzić, że istotą większości sztuki jest zmuszanie nas do postrzegania rzeczy tak, jak one naprawdę są, a nie tak, jak zakładamy, że są”. Ponieważ pomaga ludziom się zrelaksować, zabawa jest czasem uważana za „społeczny smar”, ważny w dodawaniu „do przyjemności życia” i pomaganiu „działać jak bufor chroniący przed stresem”.
Dla dzieci zabawa jest mocno związana z zabawą i mają dużą zdolność czerpania z niej radości w sposób spontaniczny i pomysłowy. Gra „to umiejętność zabawy – możliwość powrotu, przynajmniej na jakiś czas, do nigdy nie wylądować i cieszyć się nią.

Animator czasu wolnego – w weekendy

Niektórzy naukowcy zidentyfikowali obszary mózgu związane z percepcją nowości, które są pobudzane w obliczu „nietypowych lub zaskakujących okoliczności”. Początkowo informacje są odbierane w hipokampie, miejscu długotrwałej konsolidacji pamięci, gdzie mózg próbuje dopasować nowe informacje do rozpoznawalnych wzorców przechowywanych w pamięci długoterminowej. Kiedy mózg nie jest w stanie tego zrobić, uwalnia dopaminę, substancję chemiczną, która pobudza amygdalę, miejsce emocji i tworzy przyjemne uczucie, które jest związane z nową pamięcią. Innymi słowy, zabawa jest tworzona poprzez stymulowanie mózgu z nowością.

Istnieje 8 rodzajów zabawy zidentyfikowanych w interaktywnych doświadczeniach.
Wrażenie: Akt tworzenia emocji w graczu poprzez manipulowanie wzrokiem, dźwiękiem i tempem.
Fantazja: Doświadczenie jako make-believe, które wykorzystuje zanurzenie w sztuczną rzeczywistość, gdzie gracz może być i doświadczać różnych rzeczy, które w życiu są prawdziwe.

Narracja: Ten rodzaj zabawy jest tworzony, gdy opowieść urzeka człowieka i sprawia, że doświadcza on sytuacji daleko wykraczających poza rzeczywistość.
Wyzwanie: Poczucie zabawy wywołane przez trudne wydarzenia lub zadania, które wymagają całej zdolności danej osoby do odniesienia sukcesu. Często pojawia się w nim wielkie uczucie nagrody.